Beszélgetés Jobbágy Ákos autóversenyzővel a 50. Garrett Rally Košice 2024 után.
Ők 2024-ben a Szlovák Rallye Bajnokság nyolcas kategóriájában versenyeznek egy Ford Fiesta R1T19-el!
Jobbágy Ákos – Maricsek Miklós
50. Garrett Rally Košice 2024
2024.07.12-14.
Roger Racing Kft.
Nektek turbós motorotok van a Fiestában?
– Így van, nekünk turbós, de a Skoda Felicia Kit Car is van a bajnokságban. Volt már olyan verseny, ahol Felicia Kit Car volt az ellenfelem, de megy itt sok különleges kiskocsi. Hondák szoktak menni, de volt Citroen Saxo is az ellenfelem. 1,4-es szívó Saxo, meg volt „A” csoportos Nissan Micra, szóval van itt minden.
Ahhoz képest, hogy 1,0 turbó, a 7-es gyorson 103,3 km/h átlagot mentetek. 17,8 km-es szakasz, a leghosszabb szakasz volt, ahol mentetek 103,3-at, azért az nem piskóta.
– Meg tud lendülni rendesen a paripa. Itt is tempós gyorsaságik vannak, bár azt kell mondanom, hogy a magyar pályák esetenként gyorsabbak, de ez a Kassa Rallye egy nagyon nehéz verseny volt. Azt képzeld el, hogy ezen a hosszú gyorson, ami oda-vissza is volt, a mezőny 10 %-a beesett. Tehát nem kiesett, hanem beesett… Ha 60-an voltunk 6 autó, ha ötvenen akkor 5, ha negyvenen, akkor 4. Elképesztő. Kijárt, úthibás, ugratós, rettentő poros, felhordásos, és szűk erdei egysávos.
Levágból-levágba, tőről-tőre, úton nem is nagyon tudtatok menni, mert leesel.
– Így van. Nagyon kellett figyelni, és jó magas fű volt a szélén, úgyhogy nem is nagyon láttad, mi van a fűben. Ezt a gyorsot, mikor másodszor indították szombaton, akkor utol is értük az előttünk indulót. Ott hoztunk egy percet, az nagyon jól sikerült, és ezt rakták be utoljára. Ott úgy sikerült jól, hogy 3-4 autó volt beesve előttünk, és ott el-el kellett venni. a kanyar közepén volt kirakva az elakadásjelző. Nem tudtuk, hogy a kanyar közepén, balra, vagy jobbra lesz az autó. Olyan is volt, hogy be volt esve a patakba, és csak a páros állt az út szélén.
Az egy túlélő túra volt akkor?
– Igen. Én tudtam azt, hogy nagyon nehéz a Kassa Rallye, de így megspékelve azzal, hogy 36 fok volt, a kocsiban 50-60-70 fok volt, és ott főttünk a raliautóban, így fizikálisan is nagyon nehéz volt. Meg, hogy ne hibázzál.
Úgy látom a kategóriát minden gyorson nyertétek.
– Igen. Ez nem volt nehéz, mert nem voltunk sokan ezúttal, illetve hamar kiestek az elején. A legfőbb ellenfelünknél a féltengely már az első gyorson eltört. Azzal most nagyon nem büszkélkednék, hogy kategória győztesek lettünk, bár így van. A kevés mezőnyből ezt nem tartom akkora sikernek. Azzal viszont már nagyon büszkélkednék, hogy az erősebb mezőnyből 9 autót elvertünk úgy, hogy a miénk a leggyengébb autó. Valamint azzal is, hogy a legjobb magyar páros lettünk a végére.
Gratulálok!
– Köszönjük szépen! Ebből én azt gondolom, ezt lehetett kihozni, ezzel a kiskocsival.
Van itt egy érdekes szám. Az 5-ös gyors az Optima gyors, 4,6 km és 4 perc 31 mp. rükvercbe mentetek?
– Hát, igen. Na, ez volt sötétben, ráadásul egy ilyen körgyors jellegű gyors, és volt benne murva betét is, ahol megállt f..án a por. A lámpasorral alig láttál valamit. Ez egy elég összetett gyors volt, és volt egy ici-pici műszaki problémánk az elején, úgyhogy ebben benne maradt egy 10-eske. Azzal is csak előrébb lettünk volna 3-4 hellyel. Ez egy jó nehéz, poros városi körgyors volt, a sötétben. Slickkel murván, volt itt minden. Az eleje is ment egy 79-es átlagot. Az eleje sem hozta az erős tempót, de ez egy ilyen gyorsasági volt.
Ti is mentetek 61-es átlagot. Fel sem kapcsoltátok maximum fokozatba?
– Igen. Ez egy szlalom szerű pálya volt. Ami nagyon szép volt ebben a gyorsaságiban, hogy tele volt nézőkkel. Több tízezer ember volt jelen ezen a 4 kilométeren, és ilyen hármas-négyes emberfalakban mentünk. A négy kilométer így nézett ki, nagyon komoly élmény volt.
Külföldön a gépátvétel szigorúbb-e mint nálunk?
– Nem panaszkodunk. Alaposan megnézik az autót, jellemzően öveket, ülést, tankot, mindent ellenőriznek, minden versenyen. Amikor végeznek, akkor megköszönik, hogy kulturált, felkészített autót hoztunk, és hajrá! Úgyhogy jó fejek. Biztonsági szigor van, a biztonsági dolgokat, nagyon szigorúan veszik.
Ahogy egyre ügyesebbek vagytok, és mindig elől végeztek. A célceremónia után, ilyen szétszerelésre, vagy műszaki ellenőrzésre vittek-e már benneteket?
– Nem. Idén nem. Tavaly voltunk, az idén nem volt még ilyen.
Ugyanaz a kocsi van idén is, mint tavaly?
– Igen. Vannak bizonyos technikai körök, a fékek, futóművek, amit a gépátvételen ellenőriznek, de utána már nem nagyon foglalkoznak vele. Ez egy M-Sport által épített autó, amit nagyon ügyesen karbantartunk a műhelyünkben. Mivel nem teszünk bele új, extra dolgokat, így nincs is mit nézni. Olyan, amilyen a gyárból kijött!
Nem köbölik a hengert, nem nézik a szűkítőt?
– Nem. A turbó le van plombálva, azt nézik, de ennyire mélyen nem mennek bele. Látszódik, ha komoly autó jön, jó ellenféllel, akkor van olyan, hogy tizedre megyünk egymástól. Nincs az a nagy dominancia. Függ attól is, milyen ellenfeleket kapunk. Jellemzően, mi akkor megyünk jól, ha esik az eső, vagy van valami extrém dolog, és nem a lóerős részeken megyünk mi jól.
Nem a fix tapadással, hanem a változékony tapadású felületen mentek igazán jól?
– Igen, ott tudunk hozni időt! Például vegyük azt a VFTS-t, amit mi utolértünk a négyes gyorson, és megelőztük. Nagyon korrekten félrehúzódott és elengedett minket, majd a végén odajött és gratulált, hogy milyen jól mentünk. Tudta, hogy jól ment és mégis utolértük ezen a 18 kilométeren. Ott az első gyorson kaptunk tőle négyet, vagy ötöt. Nem a lóerőn múlik. Az is nagyon szép, hogy adok-kapok van egy-egy gyorson. Egyiken kapunk, a másikon adunk, aztán összességében meg előre keveredünk, idáig.
A gyűjtők alkalmával, mennyire tudtok bratyizni, vagy mindenki elfordul és a saját itinerével foglalkozik? Van bratyizás, hogy mennyire gyors voltál?
– Megmondom őszintén, hogy egy picit tudtunk bratyizni, ahol elmaradt a gyors. Egyébként annyira szoros volt az időterv, hogy odaértünk a gyorshoz és rajt. Nem tudunk bratyizni a rajtoknál, mert nagyon pontosan, jól indulnak a gyorsok. A gyűjtőben is jól pörgették a dolgokat, maximum 8-10 perceket kellett várni, szereztünk egy üdítőt, fölszusszantunk és már mehettünk is tovább. A szervizben a fél órában, mire elmondod, hogy mi van a kocsival, eszel, iszol, de már ülhetsz is be, a gumikat kitaláljátok és mehetsz tovább! Nagyon pörgős versenyek ezek. Ami nagyon jól esett, külön szeretném megemlíteni. A városi gyors után a gyűjtőben a Parc Fermében kiszálltunk, és egy tízes brigád megtapsolt minket. A városi gyors után odasétáltak a gyűjtőhöz 500 méterre, megvárták, amíg kiszálltunk a kocsiból és tapsoltak minket. Ez életemben először fordult elő, és ez elképesztően jól esett.
Ez a külföld vonzása, varázsa?
– Igen. Azt gondolom, elképesztő, hogy ennyire elismerik és szeretik a Rallye-t, és a mezőny hátuljában menő párost is megvárnak és megtapsolnak. Ez nagyon jó érzés. Azért csak-csak 52-es rajtszámmal mentünk, hátul megyünk, és mégis. Megvárnak, ez volt vagy fél tizenegy este. Jól sikerült nagyon. Nehéz volt a Kassa Rallye, legendásan nehéz, nehezek voltak a körülmények is, de hál istennek lehoztuk, hiba nélkül lehoztuk.
A verseny a célban ér véget. Nem mindegy, hogy gyalog mész, vagy lábon a versenyautóban, tűzállóban örül, pezsgőzik és boldog.
– Nagyon nagy boldogság volt. Így van. Azt szoktam mondani, ez a kocsi nem a legerősebb. Kis széria közeli, de megbízható, ha jól bánsz vele, akkor elvisz a célig. Ennél a széria kocsival így kell menni. Nagyon ügyesen lendületautózás van. Lóerőből nem tudsz, marad a lendület. Ennyi. Köszönöm szépen!
Gratulálok még egyszer!
Köszönjük!
Ákossal és Mikivel legközelebb a Dobsina ralin találkozhatnak szeptember 13-14-én.
Szurkoljunk ott nekik közösen!
Partnereink: BAU SYSTEM 92 Kft., Euronet Magyarország, Petaroz Kft., Drink World Italnagyker Dunakanyar, Benkő Daru, Pilis Autóüveg Kft., IGOL Magyarország, Hajdu Complex, Rimóczi Filters, Pirelli – Autógumiplaza, Race-shop.hu, Roger Racing Kft.
– Hajósi Miklós –